Angst

Het afgelopen weekend was het mooi weer om de motor tevoorschijn te halen, dus het geronk was niet van de lucht. Nu heb ik niets tegen motoren, maar onze hond wel. Vooral als het gaat om zwaardere motoren, want ze is bang voor het geluid. Ontspannen met haar wandelen is er niet meer bij. Ze is hyperalert, sluipt met de staart tussen de poten langs de weg en bij elke zijweg staat ze stokstijf stil, in de hoop dat we afslaan en zo snel mogelijk naar huis gaan. Zo gedraagt ze zich niet alleen als ze een motor hoort, maar voortdurend als we langs de weg wandelen. Ze geniet niet meer van het buiten-zijn en door haar angst sluit ze zich af voor haar omgeving. Als er dan daadwerkelijk een motor langs komt, duikt ze in elkaar en is haar angst bevestigd. Daarna is ze nog angstiger.

Wij als mensen kunnen ook angstig zijn; iedereen is weleens bang. Angsten zijn vaak heel persoonlijk. Wat voor de één een reële angst is, is voor de ander een ‘niets-aan-de-handje’. Angsten kunnen onbewust zijn: je voelt je gespannen, maar je weet niet goed waarom. Angsten slurpen energie. Het lichaam produceert namelijk adrenaline bij angst, zodat het lichaam in staat van paraatheid is: klaar om te vechten of te vluchten. Als we angstig zijn, voelen we ons niet optimaal en functioneren we niet optimaal. Mijn hond vindt het leuk als we met haar uitgaan, maar als ze bang is, durft ze nauwelijks het huis uit. Zo worden ook wij belemmerd als we angstig zijn.

In het geval van mijn hond is er nog nooit wat voorgevallen met betrekking tot motoren. In haar geval lijkt de angst ongegrond. Waarschijnlijk wordt de angst veroorzaakt door overgevoeligheid voor bepaalde geluiden. Maar angsten kunnen natuurlijk ook gegrond zijn. Vaak is een angst ergens op gebaseerd. Je kunt bijvoorbeeld iets traumatisch hebben meegemaakt, waardoor een bepaald geluid, een geur en/of een situatie je hart meteen weer in je keel doet bonzen.

In het geval van honden moet je de angst negeren. Hoe meer aandacht je eraan besteedt, hoe erger het wordt. Wij als mensen kunnen onze angst ook negeren. We steken de kop in het zand in de hoop dat het er dan niet is. Dat kan een goede strategie lijken, maar uiteindelijk verdwijnt daardoor de angst niet.

Het is belangrijk om angst onder ogen te zien. Dat is meestal niet gemakkelijk, omdat we angstige gevoelens niet prettig vinden of omdat de angst onbewust is. Dan is het zaak die eerst bewust te worden. Soms is de angst daarvoor te groot en kan bewustwording alleen plaats vinden als dat gedoseerd gebeurt. In plaats van angst te negeren is het belangrijk angst te onderzoeken en door dat te doen kan de angst verminderen.

Wat betreft onze hond: ik hoop voor haar op een periode met minder goed weer, zodat mensen hun motoren laten staan en haar angst weer wat kan slijten. Voorlopig kies ik maar een andere route als ik haar uitlaat. En zo gaan wij mensen ook vaak om met angst: de situaties waarin we angst ervaren proberen we te vermijden…

One thought on “Angst

  • April 16, 2017 at 2:01 pm
    Permalink

    Wat een mooi blog Hilde. Zo waar!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *